svetprumyslu
Čtvrtek 17. dubna 2014

CIE Praga Louny, a.s. - Pod španělskou taktovkou

Značka Praga existuje v našem podvědomí celou řadu let, a to i v období, kdy auta nevyráběla a produkovala jen komponenty a převodovky. Mezi výrobce těchto komodit patří i společnost Praga Louny, představující tradiční značku českého strojírenství. Její počátky sahají do roku 1967 a jsou spojené s výrobou dílů pro motory a převodovky Praga V3S a S5T. Letitou produkci pozměnil rok 1989, dnes firma spadá do španělského koncernu CIE Automotive. Hovoří Bronislav Suchan, ředitel provozu.

  • CIE Praga Louny, a.s. CIE Praga Louny, a.s.
    foto © CIE Praga Louny, a.s.

CIE Praga Louny, a.s.

Husova 552, 440 40 Louny, Česká republika
http://www.pragalouny.cz

„Historie našeho závodu se pojí s celorepublikovým koncernem Praga. Na ploše zhruba 10 000 m2 zde probíhala výroba hlavně dílů pro V3S, motory, převodovky, k tomu se realizovaly zakázky pro značky jako Zetor, Liaz nebo Karosa. Po sametové revoluci byl národní podnik zprivatizován, rozpadl se na jednotlivé závody, které nějakým způsobem dál fungovaly samostatně.“

 

Investor z Pyrenejského poloostrova

    Od té doby lounským subjektem prošlo několik majitelů. Svou produkcí pokrýval nejen automobilový průmysl, ale i jiné sektory: díly do stavebních strojů, komponenty pro nákladní vlaky atd. V letech 2006–2007 firma na tom nebyla se zakázkami příliš dobře, odbyt stagnoval, strojové vybavení pocházející většinou z dob socialismu mělo nejlepší léta za sebou. Efektivita a produktivita výroby klesala. Na konci roku 2007 podnik koupila španělská skupina CIE Automotive, celosvětový dodavatel produktů pro automobilový průmysl.

    „Příchod nového majitele nastartoval zásadní změny, které nás posunuly až tam, kde jsme dnes. Postupně se utlumila neautomobilová výroba, ale i část automobilové, té neprofitabilní, přišly nové technologie, které CIE dodala, přišly nové zakázky. Již v roce 2008 se tak obrat firmy zdvojnásobil oproti roku předchozímu. Pozice našeho závodu se na domácím trhu, kde převládá automobilový průmysl, výrazně změnila. Vyrábí ve velkých sériích, malé zakázky, pamatující starou Pragovku, zmizely.“

 

Automatizace umocňuje efektivitu

    Zanikl i starý název podniku. Firma nyní vystupuje jako CIE Praga Louny, a.s., a tvoří součást 7 závodů, které mateřský koncern v tuzemsku provozuje. Obratově se Španělé pohybují celosvětově zhruba kolem dvou miliard eur ročně. Na výsledcích se podílí i výrobní program lounského závodu.

    „Všechny díly, které produkujeme, jsou kovové obráběné výrobky a jejich struktura je poměrně široká. Nosnou část tvoří díly do převodovek, doplňují je unašeče, součásti ložisek do nábojů kol, vložky do motorů, části diferenciálů apod., zpracovávané moderními technologiemi z valné části na plně automatizovaných linkách.“

    Podle slov pana ředitele tyto linky vychází z kompletního uspořádání. To znamená, že všechny výrobní prvky, včetně CNC obráběcích strojů, propojují dopravníky, kde jsou mezioperační kontrolní stanice, manipulátory, které zakládají díly do strojů, nebo rovnou řízené roboty nějakým způsobem pracující s výrobky. Každá linka končí automatickou kontrolní stanicí, prověřující předdefinované množství parametrů pro díly. Na celý výrobní proces dohlíží určení pracovníci. „Vzhledem k rentabilitě a efektivitě produkce se dnes už bez manipulátorů, bez robotů nedá vyrábět ve velkých sériích. Podle typu výroby, podle typu linky v průměru každých 15 až 30 vteřin vypadne hotový kus. To jen pro představu o časové náročnosti zhotovování dílů.“

 

Stoprocentní vývoz realitou

    Finálně díly končí u více značek aut. Mezi hlavní odběratele tak patří Renault, PSA nebo FAG. Jedním z velkých agentů firmy je Magna Powertrain, snad největší dodavatel dílů v automobilovém průmyslu na světě. Podnik zabezpečuje díly i pro NSK či firmu ZF, která sama vyrábí převodovky do automobilů. Portfoliu zákazníků odpovídá i stručné zhodnocení exportní politiky společnosti Bronislavem Suchanem: „Všechno, co vyrábíme, jde ven, protože naši zákazníci jsou pouze zahraniční firmy, pro české automobilky neděláme.“

    Vyhotovené díly odchází téměř ihned z linky, odvážejí se denně, zásoby podnik udržuje maximálně na několik dnů. „Bezpečnostní rezerva je vždy na základě klientské smlouvy vytvořená pro případ výpadku či náhlého problému ze strany zákazníka.“ Promyšlená firemní logistika je jednou z ukázek, že si CIE Praga Louny pod španělskou taktovkou vede zdatně. Daná skutečnost se odrazila i na hospodářských výsledcích, když firma v roce 2012 oproti roku předchozímu svůj obrat opět navýšila. „Vloni jsme zaváděli několik nových věcí, rozjížděli nové linky, které již dodávají díly pro Land Rover a další značky. Sice bylo nutné řešit určité technické problémy při spouštění nových liek, ale po stránce ekonomické rok 2012 pro nás skončil určitě dobře.“

    Stejně tak podnik proplul ekonomickým celosvětovým útlumem v letech 2008–2010, pomohlo mu přitom i jeho členství ve španělském výrobním koncernu CIE Automotive. „Samozřejmě i nám se hospodářské oslabení nevyhnulo. V roce 2009, únor–březen, většina velkých automobilek potlačila výrobu, což se projevovalo i na objemu montáže. Měli jsme tak pár měsíců, kdy produkce byla výrazně nižší než v ostatních měsících předtím a potom. Nicméně i přes tyto problémy jsme se nikdy nedostali do červených čísel a rok od roku rostli.“

 

Lidí je dostatek, použitelných málo

    Vzápětí po tom, co hlavní vlna nějakým způsobem proběhla, objednávky zákazníků začaly opět narůstat. Firma musela znova plnit sklady navyšováním do té doby omezené výroby. Náročný úkol pro všechny pracovníky. Jenže odborníků má podle slov ředitele provozu stále nedostatek.
   
    „Naše republika jako strojírenská a automobilní země je poměrně vyhlášená a zahraničních investorů a automobilek, které tady mají svoje závody na výrobu dílů, je poměrně hodně, oproti potřebným lidem. Problém je, že námi požadovaná kvalifikace pro vykonávání této činnosti je poměrně vysoká, a i když přijde člověk, který je strojař a který má nějakou praxi s tímto typem výroby, může trvat i několik měsíců, než je schopen pracovat samostatně.“

    Výchova odborníků představuje opravdu dlouhodobou záležitost. Bohužel trh a hlad po vyučených a zkušených lidech v tomto oboru je neúměrně velký. A důsledek? Podniky si tyto odborníky mezi sebou přetahují. Proto firma využívá spolupráce i s dalšími subjekty. „Jsme v kontaktu se středními školami, pro jejichž posluchače zajišťujeme praxe, ty se nám zase snaží studenty vychovávat tak, aby byli pro nás použitelní. Také kooperujeme s Úřadem práce Louny na zajištění rekvalifikací pro potenciální adepty.“

 

Výrazná perspektiva rozvoje

    Jednání firmy je na místě. Společnost má do budoucna plány na rozšíření výroby, velmi pozitivně je totiž svými klienty hodnocena jak z pohledu kvality, tak kvantity, a zákazníci mají eminentní zájem výrobu dílů rozšířit.

    „Pro nás to bude v nejbližších dvou letech znamenat spouštění nových projektů pro tyto stávající zákazníky. Určitě letos rozjedeme novou linku pro ZF, plně automatizovanou, protože požadavky na díly do převodovek, které montují, se zvyšují a současná linka už kapacitně nestačí. Může to značit i další nové díly. Do budoucna rovněž plánujeme rozšíření výroby pro FAG, nové díly, nová výroba.“

    Jak dále Bronislav Suchan říká, vzhledem k oboustranným výsledkům by tato firma chtěla z CIE Praga Louny udělat jednoho ze svých hlavních dodavatelů potřebných komodit. V tomto směru se neplánuje úplně nová produkce, ale rozšiřování portfolia výroby pro stávající klientelu s ambicí podílet se na zlepšení ekonomických výsledků české pobočky. „Předpokládám, že v průběhu dalších dvou let by náš současný obrat mohl narůst zhruba o 25 %, finanční výsledek by se pak měl pohybovat někde kolem tří čtvrtin miliardy korun ročně.“
 

Svět Průmyslu

NEPŘEHLÉDNĚTE

Svět Průmyslu 2. vydání
Právě vyšlo:
09.04.2014 - 13:56

Svět Průmyslu v tomto jarním vydání nabízí zajímavý průřez českým i slovenským průmyslem. Tradičně navštívíme několik významných dodavatelů automobilových komponentů a...

NÁZORY

Jan Mühlfeit
Chairman Europe, Microsoft Corporation
18.02.2014 - 11:15
Karel Janeček
Předseda dozorčí rady společnosti RSJ
17.03.2014 - 11:16
Ing. Radim Jančura
Ředitel, jednatel a majitel STUDENT AGENCY, s.r.o.
14.03.2014 - 16:19

INSIGHT

Vladimír Vaňo
Head of CEE Research/Chief Analyst, Sberbank Europe AG
31.03.2014 - 14:02
Petr Dufek
Ředitel Makroekonomických analýz ČSOB
09.04.2014 - 14:19
Marek Hatlapatka
Hlavní investiční stratég společnosti CYRRUS
04.04.2014 - 11:57

Smart Connections s.r.o.