Rozhovory

Fatra, a.s. – Stát na více nohou je účelné

Předloni atakovala hranici tří miliard v obratu, patří mezi přední evropské zpracovatele plastů. Vyřčením jména Fatra Napajedla se nejméně jedné generaci Čechů vybaví modrý nafukovací slon, červený buvol či žlutá žirafa. Firma sice zvířátka vyrábí dál, podnik poblíž Zlína ale už léta živí něco jiného: střešní hydroizolace, podlahy z PVC, plastové výrobky pro obchodní domy IKEA, BOPET fólie a speciální paropropustné fólie.

fatra napajedla 2013

Fatra, a.s.

© Fatra, a.s.

Fatra, a.s.

Napajedla, třída Tomáše Bati 1541, PSČ 763 61 http://www.fatra.cz/

„Slouží jako vrstva zadržující vlhkost. Tyto fólie od nás odebírají světoví výrobci plenek a dámských vložek. Za rok 2012 jsme tak utržili přes 400 milionů korun. V nelehkých ekonomických podmínkách prakticky celého světa jsme dokázali nejen udržet, ale naopak zvýšit objem výroby, nárůstem exportu vylepšit tržby a udržet zaměstnanost,“ hodnotil odstupující Ing. Petr Bláha v srpnu 2013 dvouleté působení na pozici generálního ředitele Fatry, a.s.
Od září v čele podniku krizového manažera, pověřeného jinou funkcí v rámci koncernu Agrofert, kam od roku 2006 spadá i Fatra, nahradil Ing. Pavel Čechmánek. „Změna na postu generálního ředitele přišla neočekávaně a nebylo ani moc času na přemýšlení,“ líčí své pocity pro redakci Světa Průmyslu a dodává: „Svět se mění, a kdo se na chvíli zastaví, může se rychle dostat z kola ven.“

 

Choré stavebnictví podpořilo export
Ing. Čechmánka takový osud rozhodně nečeká. Ve firmě pracuje téměř 20 let, naposled jako finanční ředitel, a to od roku 2006. Výborná znalost prostředí je předpokladem úspěchu. Stávající způsob řízení podniku zatím nehodlá měnit. „Mojí prioritou je, aby Fatra byla dlouhodobě konkurenceschopná, potvrzovala svou roli spolehlivého zaměstnavatele ve Zlínském kraji, respektive jednoho z nejvýznamnějších zpracovatelů plastů v ČR a ve střední Evropě.“

Vliv zpomalení hospodářského růstu hlavně v Evropě se odráží i na české ekonomice. Vnější podmínky v poslední době nepřejí žádné společnosti, vyrovnávají se s nimi i v Napajedlech. „Cíl máme jasný, růst tržeb s maximálním využitím stávajících kapacit navzdory vnějším okolnostem. Kvalitou výrobků a služeb, které poskytujeme klientům, strategii zatím zdárně naplňujeme.“

Pokud jde o výrobkové řady, ještě důležitější než výrobci plenek se pro Fatru jeví stavební průmysl, což se úzce dotýká rozhodující produkce firmy – izolačních fólií, podlahovin, ale i  speciálních výrobků pro klíčového zákazníka, firmu IKEA. Jenže stavebnictví se v ČR i ve střední Evropě trvale propadá. Aby Fatra neustále rostla, soustřeďuje se na upevnění své pozice na zahraničních trzích.

„Český trh je obecně velmi malý, proto neustále rozšiřujeme odbytiště pro naše výrobky. Produkty putují do více než 50 zemí, kromě Jižní Ameriky snad do všech světadílů. Daří se nám v Rusku, v Číně ale i na severu či jihu Afriky. Samozřejmě, že hlavním exportním teritoriem je evropský kontinent.“

Podle slov pana ředitele intenzivní důraz na export společnosti přinesl meziroční zvýšení tržeb o 5 %, zhruba necelých 70 % činí podíl vývozu na tržbách podniku za rok 2013. „K hranici 3 miliard nám chybí pouze 13 milionů korun. Obchodní plán jsme splnili. Na pozitivních výsledcích se nejvíce podílely stavební segmenty.“

Firma se prosazuje třeba na čínském trhu. Získala tam několik zakázek na hydroizolační fólie pro stavby velkých automobilek, například na zastřešení továrny Honda o ploše 140 tisíc m2. Vinylové podlahy zase bodují hlavně ve Švýcarsku. Kromě toho v Napajedlech vyrábějí i speciální elektrostatické podlahy do operačních sálů nebo provozů, kde se pracuje třeba s výbušninami. Podlahoviny vyvážíme zejména do západní Evropy a do Ruska. „Jednoznačně silnou stránkou Fatry je její rozumně diverzifikované produktové portfolio výrobků. Několikrát jsme se přesvědčili na vlastní kůži, že se tato firemní politika vyplatila a umožnila nám zvládat krizová období. Vždy se našel nějaký segment, který pomohl ostatním. Stát na více nohou je rozhodně stabilnější a bezpečnější.“

 

Baťovský odkaz stále žije
Také téměř 80letá zkušenost s výrobou plastových produktů hovoří ve prospěch firmy. Fatru založil v roce 1935 koncern Baťa, který kladl velký důraz na odpovědný přístup k zákazníkům i zaměstnancům, na poctivost v  podnikání a na neustálé inovace. „Bez odvahy ke změně není zlepšení, a tak není ani blahobytu!“

Slovy zakladatele se firma nechává inspirovat i v současnosti. Jednou z cest, jak získat dobré nápady, je využití myšlenek vlastních zaměstnanců. „Zlepšovatelský proces je v podniku nastaven delší dobu. Každý rok naši zaměstnanci přicházejí s novými nápady, některé s sebou nesou i potřebu investic. Pokud má projekt požadovanou návratnost, tak ho jistě zrealizujeme.“

 

Fatře se rovněž osvědčila spolupráce s předními českými designéry. V roce 2010 obnovila výrobu tří retro hraček od významné výtvarnice Libuše Niklové. Trh hraček firma opustila kvůli levné asijské konkurenci v 90. letech minulého století. „Odezva na toto rozhodnutí byla velmi pozitivní, tudíž jsme rozšířili počet retro hraček, zároveň jsme v roce 2013 ve spolupráci s renomovanými českými designéry vytvořili čtyři nové hračky – kozu, psa, formuli a traktor.“ Úspěch nové kolekce se dostavil hned při její první prezentaci na pražském Designbloku 2013, ze kterého si Fatra odnesla Cenu šéfredaktorů. A další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Fatra byla vyhlášena Výrobcem roku 2013 při udělování výročních cen Akademie designu ČR za rok 2013, kategorii Designér roku 2013 vyhrál Jan Čapek, který pro Fatru navrhl Psa Bulíka a Formuli.
„Výrobu hraček chceme zachovat z prestižních důvodů. Sice tvoří jen malou část tržeb společnosti, ale obecně ukazuje na kvalitu výrobků Fatry. Jsem přesvědčen, že ocenění v prestižní soutěži Czech Top Design ještě zvýší zdravé sebevědomí našich zaměstnanců a hrdost na firmu, ve které pracují.“

Podle slov pana ředitele se rovněž jedná o dobrý marketingový nástroj, oslovující povědomí široké veřejnosti. „. Příznivé ohlasy na designové hračky potvrdily správně zvolený směr.“

 

Evropská dvojka
Zcela zásadní v oblasti produktových a procesních inovací je pro Fatru spolupráce s vysokými školami a výzkumnými organizacemi. „Například se účastníme programu Technologické agentury ČR na podporu rozvoje spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích mezi veřejným a soukromým sektorem v rámci projektu „Centrum pokročilých a kompozitních materiálů“, který je řízen Univerzitou Tomáše Bati.“
Neméně významná je i spolupráce s Centrem organické chemie, a. s., a s Univerzitou Pardubice. Součinnost souvisí s hlavním cílem společnosti udržet dlouhodobou konkurenceschopnost podniku. „Bez inovací produktů se dnes již nelze obejít. Se vzájemnou koordinací počítáme i do budoucna a budeme ji dále rozšiřovat.“

Dobrá odpověď na občasné připomínky ze strany průmyslového sektoru k odtrženosti od praxe a k malé reálné využitelnosti výzkumu na vysokých školách. Podobně se firma zachovala v otázce nedostatečného skladovacího prostoru včetně umísťování hotových výrobků v areálu v Napajedlech. Nedávno zde dokončila moderní výrobně-skladovací objekt.

„Tato hala nám umožní vylepšit skladové podmínky, částečně v ní také budeme vyrábět fólie. Ale úplně nám daný problém nevyřešila. Proto plánujeme přestavbu dalšího objektu na moderní skladovací prostor s regálovým systémem. Realizace má být dokončena v roce 2015.“

Společnost působí na trhu, kde je silná konkurence. Čím Fatra ještě překvapí v roce 2014, potažmo v nejbližších letech? V čem Ing. Čechmánek spatřuje její perspektivu? „Pro letošní rok máme přichystanou novou kolekci podlahových krytin Lino Fatra. Také jsme připraveni na prodej velmi žádaných vinylových podlahových dílců. V dlouhodobějším horizontu pak vidíme perspektivu ve stavebních produktech, naší ambicí je být druhým největším evropským výrobcem hydroizolačních fólií.“

 

Ing. Pavel Čechmánek
Ing. Pavel Čechmánek se narodil v Uherském Hradišti (* 1968). Vystudoval gymnázium ve Zlíně, poté Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině. Po studiích začal pracovat v České

spořitelně. V roce 1996 přešel do Fatry v Napajedlech na pozici ekonoma technického rozvoje. Přes pozice člena týmu McKinsey&Company, ekonoma VOJ Obaloviny, vedoucího odboru controllingu a finančního ředitele se dostal až do funkce nejvyšší. „V novém postavení chci podporovat změny týkající se inovací výrobků, procesů a nových přístupů, které nám umožní být konkurenceschopní a efektivní v dlouhodobém výhledu podniku.“

 

Vaše životní krédo po pracovní stránce?
Vyznávám dvě kréda: „Jakékoliv podrazy se vám časem vrátí“ a „Firma, která neroste, zanikne.“.

 

Jak motivujete/inspirujete své zaměstnance?
Motivaci zaměstnanců vidím především v možnostech podílet se na rozvoji významné a stabilní společnosti, která má tradičně vysokou úroveň, podporuje iniciativu svých zaměstnanců a má vizi dalšího rozvoje.

Zdroj: Svět Průmyslu

Jeden komentář: “Fatra, a.s. – Stát na více nohou je účelné”

  1. […] Pokud jste tento článek nestihli – můžete se s obsahem seznámit alespoň na webu: http://www.svetprumyslu.cz/fatra-stat-vice-nohou-je-ucelne. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *